REGULAMENT PRIVIND PRESTAREA SERVICIILOR 

I. DISPOZIŢII GENERALE


1.1. Prezentul Regulament este elaborat în bază şi în corespundere cu Legea Nr. 1 din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară, Legea Nr. 202 din 12.07.2013 privind contractele de credit pentru consumatori, Hotărîrea CNPF nr. 41/4 din
17.09.2018 cu privire la aprobarea unor Regulamente și alte acte normative.

1.2. Regulamentul privind prestarea serviciilor de Organizația de creditare nebancară KLM CREDIT Societate cu Răspundere Limitată, în continuare O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., stabilește regulile care se referă la modul de evaluare a bonității beneficiarului, la criteriile și
condițiile de prestare a serviciilor, inclusiv la dezvăluirea componentelor costului total al serviciului, a modului de calcul al penalității, al ratei dobînzii, precum și la modalitățile de garantare de către client a rambursării la scadență a creditului.

1.3. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. în procesul desfășurării activității de creditare nebancară, va respecta prevederile Legii nr. 202/2013 privind contractele de credit pentru consumatori și ale legislației cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului.

1.4. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept să primească mijloace bănești sub formă de împrumuturi, credite, donații (granturi), aporturi (participațiuni) la capitalul său social.

1.5. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept să se asocieze în scopul apărării drepturilor și intereselor sale legitime.

1.6. Principiile de activitate a O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. sînt:
a) asigurarea unei dezvoltări durabile în domeniul creditării nebancare;
b) asigurarea transparenței în activitatea de creditare nebancară;
c) respectarea drepturilor clienților;
d) respectarea normelor concurenței loiale.

II. CRITERIILE ȘI CONDIȚIILE DE PRESTARE A SERVICIILOR

2.1. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. își desfășoară activitatea în temeiul Legii Nr. 1 din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară și al altor acte normative, în baza actului de constituire și a regulamentelor interne.

2.2. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. desfășoară cu titlu profesional doar activități de creditare nebancară și anume:
- acordarea de credite nebancare;

2.3. Prestarea serviciilor inidicate la p.2.2. de către O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. se consemnează în documente contractuale din care să rezulte clar toate condițiile operațiunilor respective.

2.4. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., în sensul punctelor 2.2. și 2.3., va asigura respectarea exigențelor minime, conform legislației în vigoare, inclusiv prevederile Legii nr. 202/2013 privind contractele de credit pentru consumatori, și anume:
2.4.1. Va publica o informație exhaustivă despre companie și gama de servicii care le prestează;
2.4.2.Va asigura o publicitate transparentă care va cuprinde informaţii standard referitoare la contractele de credit;
2.4.3. Va perfecta/prezenta/publica informaţiile standard despre companie și serviciile, într-un limbaj clar și concis;
2.4.4. Va indica/informa date generale despre rata dobînzilor aferente creditelor, precum costurile aferente, incluse în costul total al creditulor pentru consumator;
2.4.5. Va oferi clientului posibilitatea de a se face cunoscut cu datele generale despre O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., condițiile generale contractuale și informații precontractuale;
2.4.6. Va oferi informații precontractuale clienților, de unde în mod clar și explicit vor fi înțelese/percepute condițiile contractului de credit, rata dobînzii, clauze generale/speciale alte condiții generale și specifice;
2.4.7. Va oferi clientului, la cerere, gratuit, un exemplar din proiectul de contract de credit, care include informaţiile contractuale, în măsura în care nu contravine legilației în vigoare și politicii de confidențialitate a companiei;
2.4.8. Va asigura perfectarea și semnarea contractului de credit în conformitate cu cerinţe stabilite de legislația în vigoare faţă de contractele de credit;
2.4.9. Va asigura repectarea legislației în vigoare ce ține de asigurarea și perfectarea procedurii precontractuale și postcontractuale;
2.4.10. Va asigura informarea clientului despre dreptul de revocare, condițiile și circumstanțele de revendicare a acestuia;
2.4.11. Va atenţiona consumatorul asupra responsabilităţii de rambursare a creditului și condițiile de asigurare a plății acestuia;

2.5. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. în scopul realizării activității de creditare nebancară va desfășura operațiuni de factoring, activitate în calitate de agent bancassurance, activități de prestare a serviciilor de plată și emitere a monedei electronice în conformitate cu Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică.

2.6. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va practica activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la persoane fizice;

2.7. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va prestara servicii de creditare nebancară condiționate de procurarea de către client a unor servicii suplimentare oferite de aceasta;

2.8. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va externaliza activitățile de acordare a creditelor altor entități;

2.9. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va efectua investiții și a aporturi (participațiuni) în capitalul social și nu va acorda împrumuturi, credite, în scopul procurării valorilor mobiliare sau părților sociale proprii;

2.10. Creditul se eliberează integral într-o singură tranșă prin virament la contul clientului deschis în una din băncile comerciale din RM.

2.11. Creditul se eliberează la cererea clientului după îndeplinirea condițiilor stipulate în contractul de împrumut ce reglementează eliberarea împrumutului.

2.12. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu are dreptul să refuze încasarea ratelor de credit în moneda în care s-a acordat creditul.

III. MODUL DE EVALUARE A BONITĂȚII BENEFICIARULUI

În sensul prezentului capitol, noțiunea bonitatea beneficiarului semnifică – capacitatea consumatorului de a restitui, la scadenţă, creditul conform contractului de credit, inclusiv dobînda şi costurile aferente.

3.1. Înainte de încheierea contractului de credit, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va evalua bonitatea clientului pe baza unui volum suficient de informaţii obţinute inclusiv de la beneficiar şi, după caz, pe baza consultării bazei de date relevante.

3.2. În cazul în care a fost convenit de companie și client să fie majorată valoarea totală a creditului după încheierea contractului de credit, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va actualiza informaţiile financiare aflate la dispoziţia sa, privind consumatorul şi evaluează bonitatea consumatorului.

3.3. În scopul evaluării bonităţii consumatorilor, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va utiliza sistemele de evidenţă şi, după caz, birourile istoriilor de credit.

3.4. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a accesa toate bazele de date existente pe teritoriul RM, inclusiv ASP RM, în vederea chestionării bonității sau capacității de garantare a sumei creditate de client în prealabil, cu sau fără acordul clientului.

3.5. În cazul în care respingerea cererii de creditare se bazează pe consultarea unei baze de date, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. informează consumatorul timp de 7 zile calendaristice, în mod gratuit, în scris sau, la solicitarea expresă a acestuia, în forma aleasă de consumator şi agreată de creditor (poşta electronică, fax, telex), în legătură cu rezultatul acestei consultări şi cu caracteristicile bazei de date consultate.

IV. MODULUI DE CALCUL AL PENALITĂȚII, AL RATEI DOBÎNZII

4.1. Calculul ratei lunare a dobînzii se va face pe baza anului calendaristic de 365 sau 366 de zile, luînd în calcul, la numărătorul fracţiei formulei, numărul efectiv de zile cuprins între scadenţe, iar la numitorul aceleiaşi fracţii – 365 sau, respectiv, 366 de zile.

4.2. Rata dobânzii aferente creditului poate stabilită conform prevederilor Legii nr. 202 din 12.07.2013 privind contractele de credit pentru consumatori.

4.3. La contractele de credit cu dobîndă flotantă se vor aplica următoarele reguli:
4.3.1. Dobînda va fi compusă dintr-un indice de referinţă, stabilit conform metodologiei Băncii Naţionale a Moldovei, la care O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poate adăuga o anumită marjă fixă pe toată durata derulării contractului;
4.3.2. Modul de calcul al dobînzii flotante trebuie indicat în mod expres în contract, cu precizarea periodicităţii şi/sau a condiţiilor în care survine modificarea ratei dobînzii flotante, atît în sensul majorării, cît şi în cel al reducerii acesteia;

4.4. Rata dobânzii aferente creditelor oferite de O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este fixă, de 49% anual, dar poate fi modificată la cererea părților prin consemnarea bilaterală a unui Act adițional, care devine din momentul semnării, parte componentă a Contractului de credit.

4.5. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a solicita revizuirea clauzelor contractuale inclusiv a ratelor dobînzii în legătură cu modificarea cadrului legal care reglementează activitatea organizațiilor de creditare nebancară.

4.6. Dobânda anuală efectivă (DAE) este calculată reieșind din următoarele ipoteze:
- contractul de credit urmează să rămână valabil pe perioada convenită, iar O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. și consumatorul își vor îndeplini obligațiile în condițiile și în termenele convenite în contractul de credit;
- suma conform contractului de credit va fi livrată și utilizată integral într-o singură tranșă;
- rata dobânzii aferente și celelalte costuri vor rămâne fixe în raport cu nivelul inițial și se vor aplica până la încetarea contractului de credit;
- creditul va fi deservit exclusiv prin depunerea mijloacelor bănești în contul curent al Organizației deschis la o Bancă Comercială.

4.7. Dobînda de întârziere nu se calculează, fiind calculată ca dobânda scadentă la soldul creditului, în conformitate cu prevederile contractului de credit.

4.8. Pentru plățile efectuate cu întârziere se va percepe 0 (zero) lei pentru fiecare zi de întârziere la plata creditului, dobânzilor și comisionului lunar.

V. MODALITĂȚILE DE GARANTARE DE CĂTRE CLIENT A RAMBURSĂRII LA SCADENȚĂ A CREDITULUI

5.1. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poate iniția procedura de executare silită în cazul în care nu vor fi restituite în termen și în volum deplin două tranșe ale creditului și/sau ale plăților aferente, sau nu vor fi executate alte obligații ce rezultă din contractul de credit.

5.2. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a solicita asigurarea constractului de credit prin intermediului fidejusiunii sau gaj.

5.3. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poate cesiona creanța scadentă conform contractului de credit către o terță persoană.

5.4. Clientul este informat cu privire la cesiunea respectivă prin notificarea adresată acestuia de către cedent în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea contractului de cesiune, într-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cu excepţia cazurilor în care creditorul iniţial, prin acord cu cesionarul, administrează în continuare creditul către consumator.

5.5. Divergențele și situațiile de conflict vor fi soluționate în conformitate cu legislația în vigoare pe cale amiabilă sau, în caz de necesitate, prin intermediul organelor abilitate.

VI. REORGANIZAREA ȘI LICHIDAREA ORGANIZAȚIEI DE CREDITARE NEBANCARĂ

6.1. Reorganizarea organizației de creditare nebancară se efectuează în temeiurile și în modul stabilite de legislație, cu avizul autorității de supraveghere.

6.2. Organizația sau organizațiile de creditare nebancară, constituite prin contopire, divizare sau separare, își încep activitatea numai după înregistrarea în Registru, efectuată de către autoritatea de supraveghere în modul stabilit de prezenta lege.

6.3. Organizația de creditare nebancară se lichidează în temeiurile și în modul stabilite de legislația civilă.

6.4. Hotărîrea privind lichidarea benevolă a organizației de creditare nebancară se comunică în scris autorității de supraveghere în cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării.

NEXT Moldova