I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1.
Prezentul Regulament este elaborat în bază şi în corespundere cu Legea Nr. 1
din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară, Legea Nr. 202
din 12.07.2013 privind contractele de credit pentru consumatori, Hotărîrea CNPF nr. 41/4 din
17.09.2018 cu privire la aprobarea unor Regulamente și alte acte normative.
1.2. Regulamentul privind prestarea serviciilor de Organizația de creditare nebancară KLM
CREDIT Societate cu Răspundere Limitată, în continuare O.C.N. KLM CREDIT S.R.L.,
stabilește regulile care se referă la modul de evaluare a bonității beneficiarului, la criteriile și
condițiile de prestare a serviciilor, inclusiv la dezvăluirea componentelor costului total al
serviciului, a modului de calcul al penalității, al ratei dobînzii, precum și la modalitățile de
garantare de către client a rambursării la scadență a creditului.
1.3. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. în procesul desfășurării activității de creditare nebancară, va
respecta prevederile Legii nr. 202/2013 privind contractele de credit pentru consumatori și ale
legislației cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului.
1.4. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept să primească mijloace bănești sub formă de
împrumuturi, credite, donații (granturi), aporturi (participațiuni) la capitalul său social.
1.5. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept să se asocieze în scopul apărării drepturilor și
intereselor sale legitime.
1.6. Principiile de activitate a O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. sînt:
a) asigurarea unei dezvoltări durabile în domeniul creditării nebancare;
b) asigurarea transparenței în activitatea de creditare nebancară;
c) respectarea drepturilor clienților;
d) respectarea normelor concurenței loiale.
II. CRITERIILE ȘI CONDIȚIILE DE PRESTARE A SERVICIILOR
2.1. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. își desfășoară activitatea în temeiul Legii Nr. 1
din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară și al altor acte normative, în
baza actului de constituire și a regulamentelor interne.
2.2. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. desfășoară cu titlu profesional doar activități de creditare
nebancară și anume:
- acordarea de credite nebancare;
2.3. Prestarea serviciilor inidicate la p.2.2. de către O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. se
consemnează în documente contractuale din care să rezulte clar toate condițiile operațiunilor
respective.
2.4. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., în sensul punctelor 2.2. și 2.3., va asigura respectarea
exigențelor minime, conform legislației în vigoare, inclusiv prevederile Legii nr. 202/2013
privind contractele de credit pentru consumatori, și anume:
2.4.1. Va publica o informație exhaustivă despre companie și gama de servicii care le
prestează;
2.4.2.Va asigura o publicitate transparentă care va cuprinde informaţii standard
referitoare la contractele de credit;
2.4.3. Va perfecta/prezenta/publica informaţiile standard despre companie și serviciile,
într-un limbaj clar și concis;
2.4.4. Va indica/informa date generale despre rata dobînzilor aferente creditelor, precum
costurile
aferente,
incluse
în
costul
total
al
creditulor
pentru
consumator;
2.4.5. Va oferi clientului posibilitatea de a se face cunoscut cu datele generale despre
O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., condițiile generale contractuale și informații precontractuale;
2.4.6. Va oferi informații precontractuale clienților, de unde în mod clar și explicit vor fi
înțelese/percepute condițiile contractului de credit, rata dobînzii, clauze generale/speciale alte
condiții generale și specifice;
2.4.7. Va oferi clientului, la cerere, gratuit, un exemplar din proiectul de contract de
credit, care include informaţiile contractuale, în măsura în care nu contravine legilației în vigoare
și politicii de confidențialitate a companiei;
2.4.8. Va asigura perfectarea și semnarea contractului de credit în conformitate cu cerinţe
stabilite de legislația în vigoare faţă de contractele de credit;
2.4.9. Va asigura repectarea legislației în vigoare ce ține de asigurarea și perfectarea
procedurii precontractuale și postcontractuale;
2.4.10. Va asigura informarea clientului despre dreptul de revocare, condițiile și
circumstanțele de revendicare a acestuia;
2.4.11. Va atenţiona consumatorul asupra responsabilităţii de rambursare a creditului și
condițiile de asigurare a plății acestuia;
2.5. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. în scopul realizării activității de creditare nebancară va
desfășura operațiuni de factoring, activitate în calitate de agent bancassurance, activități de
prestare a serviciilor de plată și emitere a monedei electronice în conformitate cu Legea nr.
114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică.
2.6. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va practica activitate de atragere de depozite sau de alte
fonduri rambursabile de la persoane fizice;
2.7. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va prestara servicii de creditare nebancară condiționate de
procurarea de către client a unor servicii suplimentare oferite de aceasta;
2.8. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va externaliza activitățile de acordare a creditelor altor
entități;
2.9. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu va efectua investiții și a aporturi (participațiuni) în
capitalul social și nu va acorda împrumuturi, credite, în scopul procurării valorilor mobiliare sau
părților sociale proprii;
2.10. Creditul se eliberează integral într-o singură tranșă prin virament la contul clientului
deschis în una din băncile comerciale din RM.
2.11. Creditul se eliberează la cererea clientului după îndeplinirea condițiilor stipulate în
contractul de împrumut ce reglementează eliberarea împrumutului.
2.12. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu are dreptul să refuze încasarea ratelor de credit în moneda
în care s-a acordat creditul.
III. MODUL DE EVALUARE A BONITĂȚII BENEFICIARULUI
În sensul prezentului capitol, noțiunea bonitatea beneficiarului semnifică – capacitatea
consumatorului de a restitui, la scadenţă, creditul conform contractului de credit, inclusiv
dobînda şi costurile aferente.
3.1. Înainte de încheierea contractului de credit, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va evalua
bonitatea clientului pe baza unui volum suficient de informaţii obţinute inclusiv de la beneficiar
şi, după caz, pe baza consultării bazei de date relevante.
3.2. În cazul în care a fost convenit de companie și client să fie majorată valoarea totală a
creditului după încheierea contractului de credit, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va actualiza
informaţiile financiare aflate la dispoziţia sa, privind consumatorul şi evaluează bonitatea
consumatorului.
3.3. În scopul evaluării bonităţii consumatorilor, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va utiliza
sistemele de evidenţă şi, după caz, birourile istoriilor de credit.
3.4. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a accesa toate bazele de date existente
pe teritoriul RM, inclusiv ASP RM, în vederea chestionării bonității sau capacității de garantare
a sumei creditate de client în prealabil, cu sau fără acordul clientului.
3.5. În cazul în care respingerea cererii de creditare se bazează pe consultarea unei baze
de date, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. informează consumatorul timp de 7 zile calendaristice,
în mod gratuit, în scris sau, la solicitarea expresă a acestuia, în forma aleasă de consumator şi
agreată de creditor (poşta electronică, fax, telex), în legătură cu rezultatul acestei consultări şi cu
caracteristicile bazei de date consultate.
IV. MODULUI DE CALCUL AL PENALITĂȚII, AL RATEI DOBÎNZII
4.1. Calculul ratei lunare a dobînzii se va face pe baza anului calendaristic de 365 sau 366 de
zile, luînd în calcul, la numărătorul fracţiei formulei, numărul efectiv de zile cuprins între
scadenţe, iar la numitorul aceleiaşi fracţii – 365 sau, respectiv, 366 de zile.
4.2. Rata dobânzii aferente creditului poate stabilită conform prevederilor Legii nr. 202 din
12.07.2013 privind contractele de credit pentru consumatori.
4.3. La contractele de credit cu dobîndă flotantă se vor aplica următoarele reguli:
4.3.1. Dobînda va fi compusă dintr-un indice de referinţă, stabilit conform metodologiei
Băncii Naţionale a Moldovei, la care O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poate adăuga o anumită
marjă fixă pe toată durata derulării contractului;
4.3.2. Modul de calcul al dobînzii flotante trebuie indicat în mod expres în contract, cu
precizarea periodicităţii şi/sau a condiţiilor în care survine modificarea ratei dobînzii flotante, atît
în sensul majorării, cît şi în cel al reducerii acesteia;
4.4. Rata dobânzii aferente creditelor oferite de O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este fixă, de 49%
anual, dar poate fi modificată la cererea părților prin consemnarea bilaterală a unui Act adițional,
care devine din momentul semnării, parte componentă a Contractului de credit.
4.5. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a solicita revizuirea clauzelor contractuale
inclusiv a ratelor dobînzii în legătură cu modificarea cadrului legal care reglementează
activitatea organizațiilor de creditare nebancară.
4.6. Dobânda anuală efectivă (DAE) este calculată reieșind din următoarele ipoteze:
- contractul de credit urmează să rămână valabil pe perioada convenită, iar O.C.N. KLM
CREDIT S.R.L. și consumatorul își vor îndeplini obligațiile în condițiile și în termenele
convenite în contractul de credit;
- suma conform contractului de credit va fi livrată și utilizată integral într-o singură
tranșă;
- rata dobânzii aferente și celelalte costuri vor rămâne fixe în raport cu nivelul inițial și se
vor aplica până la încetarea contractului de credit;
- creditul va fi deservit exclusiv prin depunerea mijloacelor bănești în contul curent al
Organizației deschis la o Bancă Comercială.
4.7. Dobînda de întârziere nu se calculează, fiind calculată ca dobânda scadentă la soldul
creditului, în conformitate cu prevederile contractului de credit.
4.8. Pentru plățile efectuate cu întârziere se va percepe 0 (zero) lei pentru
fiecare zi de întârziere la plata creditului, dobânzilor și comisionului lunar.
V. MODALITĂȚILE DE GARANTARE DE CĂTRE CLIENT A RAMBURSĂRII LA SCADENȚĂ A CREDITULUI
5.1. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poate iniția procedura de executare silită în cazul în care nu
vor fi restituite în termen și în volum deplin două tranșe ale creditului și/sau ale plăților aferente,
sau nu vor fi executate alte obligații ce rezultă din contractul de credit.
5.2. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a solicita asigurarea constractului de credit
prin intermediului fidejusiunii sau gaj.
5.3. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poate cesiona creanța scadentă conform contractului de credit
către o terță persoană.
5.4. Clientul este informat cu privire la cesiunea respectivă prin notificarea adresată acestuia de
către cedent în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea contractului de cesiune, într-o
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, cu excepţia cazurilor în care creditorul iniţial,
prin acord cu cesionarul, administrează în continuare creditul către consumator.
5.5. Divergențele și situațiile de conflict vor fi soluționate în conformitate cu legislația în vigoare
pe cale amiabilă sau, în caz de necesitate, prin intermediul organelor abilitate.
VI. REORGANIZAREA ȘI LICHIDAREA ORGANIZAȚIEI DE CREDITARE NEBANCARĂ
6.1. Reorganizarea organizației de creditare nebancară se efectuează în temeiurile și în modul
stabilite de legislație, cu avizul autorității de supraveghere.
6.2. Organizația sau organizațiile de creditare nebancară, constituite prin contopire, divizare sau
separare, își încep activitatea numai după înregistrarea în Registru, efectuată de către autoritatea
de supraveghere în modul stabilit de prezenta lege.
6.3. Organizația de creditare nebancară se lichidează în temeiurile și în modul stabilite de
legislația civilă.
6.4. Hotărîrea privind lichidarea benevolă a organizației de creditare nebancară se comunică în
scris autorității de supraveghere în cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării.
NEXT Moldova