REGULAMENT PRIVIND
CADRUL DE ADMINISTRARE A ACTIVITĂȚII

DISPOZIŢII GENERALE


1.1. Prezentul Regulament este elaborat în bază şi în corespundere cu Legea Nr. 1 din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară, Legea Nr. 202 din 12.07.2013 privind contractele de credit pentru consumatori, Hotărîrea CNPF nr. 41/4 din 17.09.2018 cu privire la aprobarea unor Regulamente și alte acte normative.

1.2. Regulamentul privind cadrul de administrare a activității Organizației de creditare nebancară KLM CREDIT Societate cu Răspundere Limitată, în continuare O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., conține prevederi ce relevă aspecte ce țin de atribuțiile și responsabilitățile organelor de conducere, inclusiv elaborarea și aprobarea politicilor și strategiilor de dezvoltare, precum și la administrarea riscurilor survenite din activitatea principală a companiei și asigurarea continuității activității acesteea.

1.3. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. în procesul desfășurării activității de creditare nebancară, va respecta prevederile Legii nr. 202/2013 privind contractele de credit pentru consumatori și ale legislației cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului.

1.4. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept să se asocieze în scopul apărării drepturilor și intereselor sale legitime.

1.5. Principiile de activitate a O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. sînt:
a) asigurarea unei dezvoltări durabile în domeniul creditării nebancare;
b) asigurarea transparenței în activitatea de creditare nebancară;
c) respectarea drepturilor clienților;
d) respectarea normelor concurenței loiale.

I. ORGANELE O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., CU ATRIBUȚII ȘI RESPONSABILITĂȚI DE CONDUCERE

  • Adunarea generală a asociaţilor;
  • Administratorul; 
1.1. De competenţa exclusivă a Adunării Generale a asociaţilor ţine:
- modificarea şi completarea statutului, inclusiv adoptarea lui într-o nouă redacţie;
- aprobarea rapoartelor auditorului independent;
- aprobarea bilanţului contabil anual;
- adoptarea hotărîrii privind repartizarea între asociaţi a profitului net;
- adoptarea hotărîrii privind reorganizarea Societăţii şi aprobarea planului de reorganizare;
- aprobarea participării în calitate de cofondator al altor persoane;
- desemnarea şi eliberarea înainte de termen a administratorului;
- urmărirea pe cale judiciară a administratorului pentru prejudiciile cauzate Societăţii;
- aprobarea mărimii şi modului de achitare a remuneraţiei administratorului;
- alte împuterniciri conferite de legislația în vigoare și Statutul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L.;

1.2. Asociatul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. îşi poate exprima votul personal sau prin reprezentant. Administratorul nu poate fi reprezentant al asociatului.

1.3. Asociatul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. aprobă planul de afaceri al Societăţii;

1.4. Asociatul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. aprobă Regulamentele interne ale Societăţii;

1.5. Asociatul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. asigură din calitatea de asociat contrasemnarea tranzacțiilor de proporții a companiei, exemplele contractelor de credit și alte forme tipizate de acte;

1.6. Asociatul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. adoptă și aprobă Strategia de dezvoltare a companiei, Politica de Creditare și Politica de Asigurare a plăților;

1.7. Asociatul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept oricînd să solicite informații cu privire la contractele semnate sau în proces de semnare, scadențe, remitențe achitări, rate și alte informații relevante din activitatea companiei;

1.8. Asociatul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. nu este în drept de a obliga administratorul unilateral de a semna contracte de credit fără respectarea procedurii prestabilite de Regulamentele interne a companiei;

1.9. De competenţa Administratorului O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este:
Este în drept:
a) să efectueze actele de gestiune a Societăţii, necesare atingerii scopurilor prevăzute în statutul şi în deciziile unicului asociat al O.C.N. KLM CREDIT S.R.L.;
b) să reprezinte fără procură Societatea în raporturile cu organele statului, cu terţii şi în instanţele de judecată;
c) să semneze din numele Companiei contractele de credit, contractele de gaj, fidejusiune și alte acte, ce relevă din activitate companiei;
d) să exercite alte împuterniciri atribuite de asociatul companiei;
Este obligat:
a) să gestioneze Societatea astfel încît scopurile, pentru care aceasta a fost constituită, să fie realizate cât mai eficient;
b) să execute hotărârile asociatului companiei;
c) să asigure ţinerea contabilităţii Societăţii, precum şi a registrelor Societăţii şi să informeze asociaţii cu privire la starea de lucruri şi la gestiunea Societăţii;
d) să dea dovadă de diligenţă şi loialitate în exercitarea atribuţiilor sale;
e) în cazul apariţiei indiciilor de insolvabilitate, să depună imediat, dar nu mai tîrziu decît la expirarea unei luni, cerere introductivă de intentare a procesului de insolvabilitate dacă asociaţii nu vor acoperi pierderile;
f) să respecte limitele împuternicirilor stabilite de către adunarea generală a asociaţilor;
g) să consulte în caz de necesitate asociatul, specialiști și/sau organul de supraveghere pe chestiuni intervenite în legătură cu activitate companei.

1.10. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poartă răspundere materială deplină pentru prejudiciile cauzate de el Societăţii, inclusiv prin plăţi ilegale făcute asociaţilor.

1.11. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va crea condiții optime (scouturi de oficii, personal, clienți) pentru dezvoltarea afacerii companiei;

1.12. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a iniția procedura de executare silită în cazul în care nu vor fi restituite în termen și în volum deplin două tranșe ale împrumutului și/sau ale plăților aferente, sau nu vor fi executate alte obligații ce rezultă din contractul de credit.

1.13. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept de a solicita asigurarea constractului de credit prin intermediului fidejusiunii sau gaj.

1.14. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. poate cesiona creanța scadentă conform contractului de credit către o terță persoană.

1.15. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. angajează stafful companiei și asigură școlarizarea și instruirea personalului angajat.

1.15. În caz de apariții de divergențe și situații de conflict, Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va încerca soluționarea acestora în conformitate cu legislația în vigoare pe cale amiabilă sau, în caz de necesitate, prin intermediul organelor abilitate.

II. EXIGENȚE FAȚĂ DE ADMINISTRATOR ȘI ASOCIATUL O.C.N. KLM CREDIT S.R.L.


2.1. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. trebuie să corespundă, în orice moment, criteriilor stabilite de Legea Nr. 1 din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară.

2.2. Nu poate deține calitatea de administrator sau asociat al O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. persoanele incluse în lista națională a persoanelor și entităților implicate în activități teroriste și de proliferare a armelor de distrugere în masă, în temeiul legislației cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului, și/sau care au antecedente penale nestinse pentru infracțiuni săvârșite cu intenție.

2.3. Nu poate deține calitatea de administrator și/sau asociat al O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. persoanele care:
a) sunt angajați ai autorității de supraveghere;
b) prin legislație sau prin hotarâre judecătorească irevocabilă, sînt lipsite de dreptul de a deține funcția respectivă;
c) sînt auditori angajați ai entității de audit care efectuează auditul acestei organizații de creditare nebancară;
d) încalcă regimul de restricții și limitări în legătură cu încetarea mandatului, a raporturilor de muncă sau de serviciu, prevăzut în legislația cu privire la integritate.

2.4. Administratorul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. este în drept să-și exercite atribuțiile de la data în care autoritatea de supraveghere ia act de numirea acestora în funcție în temeiul setului de documente prezentat, care urmează să confirme corespunderea administratorilor prevederilor prezentului articol.

2.5. Autoritatea de supraveghere este în drept, în termen de 10 zile lucrătoare, să solicite modificări și/sau completări, precum și să înainteze obiecții la conținutul setului de documente prezentat.

2.6. La expirarea acestui termen, fără solicitări suplimentare din partea autorității de supraveghere, se consideră că s-a luat act de numirea în funcție a administratorilor.

2.7. În cazul numirii și/sau schimbării administratorului, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va înainta o cerere cu setul de documente autorității de supraveghere, în termen de cel mult 20 de zile lucrătoare de la alegerea sau numirea acestora, cu posibilitatea prelungirii de către autoritatea de supraveghere a termenului menționat cu 30 de zile lucrătoare, în cazul existenței unor condiții obiective, care nu depind de persoana aleasă sau numită în funcția de administrator.

III. ADMINISTRAREA RISCURILOR, SITUAȚIILE FINANCIARE ȘI AUDITUL, DOCUMENTAȚIA INTERNĂ


3.1. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. ține contabilitatea și întocmește situațiile financiare și rapoartele specifice în conformitate cu actele normative de reglementare a contabilității și raportării financiare și cu actele normative ale autorității de supraveghere.

3.2. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. prezintă autorității de supraveghere situațiile financiare și rapoartele specifice în forma și cu periodicitatea stabilite de legislație și de actele normative ale autorității de supraveghere.

3.3. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. în cazul cînd activele acesteea, la sfîrșitul perioadei de gestiune, vor depăși 50,000,000.00 lei, aceasta este obligată să efectueze auditul situațiilor financiare anuale.

3.4. Entitatea de audit cu care organizația de creditare nebancară va încheia contractul de audit trebuie să fie înregistrată în conformitate cu legislația.

3.5. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. în caz de necesitate va elabora acte interne menite să stabilească mecanisme prudențiale suplimentare în scopul asigurării continuității companiei.

3.6. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. va asigura ajustarea permanentă a politicii de creditare la legislația în vigoare.

3.7. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. păstrează, la sediul ori în alt loc indicat în actul de constituire, actele de constituire, documentația prevăzută de prezenta lege, rapoartele specifice în conformitate cu actele normative ale autorității de supraveghere, actele de control întocmite de autoritatea de supraveghere, precum și contractele încheiate de către organizația de creditare
nebancară.

3.8. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. pune la dispoziția autorității de supraveghere documentele menționate la p. 3.7.

3.9. Accesul altor persoane la documentația organizației de creditare nebancară se realizează conform legislației.

IV. POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE


4.1. Constituie informație confidențială referitoare la client orice informație referitoare la clientul O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. (inclusiv cu privire la persoana, patrimoniul, activitatea/afacerea sau relațiile acestuia) care a devenit cunoscută organizației de creditare nebancară.

4.2. Administratorii și angajații organizației de creditare nebancară, alte persoane care au avut acces la informația confidențială referitoare la client în exercitarea atribuțiilor de serviciu au obligația să păstreze confidențialitatea acesteia și să nu o folosească în alte scopuri decît cele de serviciu. Această obligație subzistă și după încetarea activității persoanelor respective în cadrul
organizației de creditare nebancară.

4.3. Informația confidențială referitoare la client urmează a fi furnizată de către O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. autorităților sau persoanelor abilitate prin lege să solicite aceste informații, inclusiv:
a) organului de urmărire penală, cu autorizația judecătorului de instrucție, privind cauza penală concretă;
b) instanței de judecată, în scopul soluționării unei cauze aflate pe rol;
c) organului fiscal și organului vamal;
d) Serviciului de Informații și Securitate;
e) Centrului Național Anticorupție;
f) Autorității Naționale de Integritate;
g) autorității de supraveghere;
h) Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal;
i) Băncii Naționale a Moldovei;
j) executorului judecătoresc, în temeiul și în limitele prevăzute de documentul executoriu;
k) autorităților din alte state, în temeiul acordurilor bilaterale sau multilaterale de cooperare relevante.

4.4. La solicitare scrisă, O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. furnizează informația confidențială referitoare la client, în măsura în care furnizarea acestei informații este justificată de scopul pentru care este solicitată, următoarelor persoane sau în următoarele cazuri:
a) clientului, moștenitorilor acestuia, reprezentanților legali ai acestora, precum și altor reprezentanți împuterniciți prin procură, eliberată în modul stabilit de lege;
b) persoanelor cărora organizația de creditare nebancară le-a externalizat anumite activități;
c) birourilor istoriilor de credit, în modul stabilit de Legea nr. 122/2008 privind birourile istoriilor de credit;
d) entității de audit, în limitele necesare efectuării auditului;
e) cînd organizația de creditare nebancară justifică un interes legitim;
f) entităţilor ce aparţin grupului din care face parte organizația de creditare nebancară, pentru organizarea supravegherii pe bază consolidată şi pentru combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului.

4.5. Obligația de păstrare a confidențialității informației referitoare la client nu exclude obligația de păstrare a secretului comercial sau a altui secret protejat de lege.

4.6. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L., va furniza date cu caracter personal strict necesare, neexcesive în raport cu scopul stabilit, conform competențelor atribuite de legislația de profil, asigurându-se un nivel de securitate și confidențialitate adecvat în ceea ce privește riscurile prezentate de prelucrare și caracterul datelor, conform principiilor stabilite de legislația privind protecția datelor cu caracter personal.

V.GESTIUNEA RISCURILOR ȘI ASIGURAREA CONTINUITĂȚII


5.1. O.C.N. KLM CREDIT S.R.L. îşi desfaşoară activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare ale Republicii Moldova, actelor normative ale CNPF, reglementărilor interne, normelor şi principiilor general acceptate.

5.2. Administrarea riscurilor presupune existenţa unei culturi privind riscurile, a unui cadru de administrare a riscurilor şi a unor reglementări interne de aprobare a noilor produse.

5.3. Cadrul de administrare a riscurilor include politici, proceduri, limite şi controale pentru identificarea, măsurarea sau evaluarea, monitorizarea, diminuarea şi raportarea riscurilor aferente activităţilor organizației. Aria de cuprindere a administrării riscurilor se referă cel puţin la riscul de credit, de piaţă, rise de rată al dobinzii, de lichiditate, operaţional, de concentrare, reputaţional, de conformitate şi strategic. Reieşind din genul de activitate principal practicat de organizație pe piaţa financiară nebancară de creditare, ultima califică riscul de credit ca fiind unul semnificativ, căruia urmează a fi alocat mai multă atenţie.

5.4. Controlul intern reprezintă un sistem care asigură desfaşurarea unor operaţiuni eficace şi eficiente, controlul adecvat al riscurilor, desfaşurarea prudentă a activităţii, credibilitatea informaţiilor financiare şi nefinanciare raportate, precum şi conformitatea cu cadrul legal şi de reglementare, cerinţele de supraveghere şi reglementările interne ale O.C.N KLM Credit S.R.L.

5.5. Compania dispune de propriul mecanism de control intern în corespundere cu cadrul legal, actele normative subordonate legii şi practica general acceptată în acest domeniu, pentru asigurarea gestionării eficiente a activităţilor practicate, desfaşurate într-un mod sigur şi prudent, în conformitate cu prevederile legisiaţiei în vigoare.

5.6. Administratorul va identifica, pe parcursul exercitării atribuţiilor sale, riscuri, ce pot influenţa negativ interesele asociaţilor, interesele economice ale societăţii, precum şi cele ale clienţilor şi partenerilor societăţii şi vor lua în comun măsurile necesare pentm a diminua efectul negativ al acestor riscuri.

5.7. Activitatea organizației este supusă unor riscuri care ar putea cauza întreruperi ale activității acesteia. Pentru a asigura continuitatea afacerii organizația dezvoltă și actualizează periodic proceduri de administrare a continuității afacerii. Cadrul de administrare a domeniului de continuitate a afacerii va lua în considerație cel puțin următoarele:
a) riscurile care ar putea conduce la incidente capabile să creeze disfuncționalități la nivelul activității de bază a organizației;
b) impactul incidentelor asupra activității de bază;
c) strategiile de restabilire a activității de bază;
d) programe de instruire a personalilui;
e) programe de comunicare și administrare a situațiilor de criză.

5.8. Administratorul O.C.N. KLM Credit S.R.L. este responsabil de gestiunea riscurilor de continuitate și a incidentelor de securitate. 

NEXT Moldova